Kirjoja ja muita tekstejä

Tämän listan kirjat ja kilkkeet olen itse läpikäynyt ja enemmän tai vähemmän hyödyllisiksi todennut. Mukana ei ole vielä varsinaisia "pelisuunnittelijaksi 21 päivässä"-opuksia, kun en niitä tunne. Jahka löydän hyviä, ne tänne lisään.


Pelien ymmärtämiseksi


Art of Game Design: A Book of Lenses - Jesse Schell
Jos luet vain yhden pelidesign-kirjan, olkoon se tämä. Wow-efektiä löytyy joka luvusta. Schellin tarkkanäköisyys ja vapaamielisyys on inspiroivaa ja opettavaa.


Pelisuunnittelijan käsikirja - ideasta eteenpäin - Manninen, Tony
Käytännönläheinen perustason kirja. Tästä tulisi jokaisen suomalaisen pelisuunnitteluopiskelijan aloittaa (ja useimmat näin luultavasti tekevätkin). Antaa lähtökohdan käytäntöön, kuten dokumentointiin.

Game Design: Theory and Practice - Rouse, Richard
Käytännönläheinen ja kattava teos koko pelisuunnittelun elinkaaresta. Loistavia haastatteluja ja kohtalaisen hyviä pelianalyysejä.

Rules of Play - Salen, Katie & Zimmerman, Eric
Kirjassa tarkastellaan pelejä useista eri näkökulmista. Ehdottomasti aivoja avaavaa tavaraa. Noin 100 ensimmäistä sivua tästä kiteyttää paljon asioita, mutta ei mitenkään vähennä loppukirjan lukemisesta saatavaa lisäarvoa.

The Art of Game Design - Crawford, Chris
Iäkäs, mutta arvokkaasti vanhentunut teos pelisuunnittelun alkuajoilta. Vaikka teksti on kirjoitettu jo 1982, löytyy siitä vielä erittäin paljon nykypäivänäkin hyödynnettävää pohjatietoa. Mikä parasta, saatavissa ilmaiseksi: http://library.vancouver.wsu.edu/sites/library.vancouver.wsu.edu/files/ACGD.pdf

Understanding Comics: The Invisible Art - Mccloud, Scott
Sarjakuva sarjakuvan ymmärtämiseksi. Kun luet tätä mainiota opusta, mieti, miten nämä asiat soveltuvat peleihin.

Trigger Happy: Videogames and the Entertainment Revolution - Poole, Steven
Mainio ja helposti luettava kokonaiskuva koko pelihommasta.

An Introduction to Game Studies - Mäyrä, Frans
Opiskelijoille suunnattu pelitutkimuksen lähtötason oppikirja antaa alkusykäyksen pelien syvällisemmän ymmärtämisen suuntaan.


Pelaajat

Psychology of everyday things - Norman, Donald
Käytettävyyden perusteos. Helppolukuinen. Lue, vaikka et koskaan suunnittelisi yhtään käyttöliittymää.

Emotional Design - Norman, Donald
Mainioita ajatuksia tunteisiin vaikuttamisesta designin avulla. Ihmisten täytyy haluta käyttää pelejä, koska kukaan ei heitä siihen pakota.

Usability Engineering - Nielsen, Jakob
Astetta, paria teoreettisempi opus käytettävyyden saloista, alan perusteos. Tästä alkoi Nielsenin profeetan ura, joten uudempiin teoksiin kannattaa suhtautua varauksella.

Käytettävyyden psykologia - Sinkkonen, Kuoppala, Parkkinen, Vastamäki
Yllättävän mainio suomenkielinen yhteenveto monista edellä mainittujen kirjojen asioista.
Löytyy pdf:nä http://www.adage.fi/uploads/pdf/Kaytettavyyden_psykologia.pdf



Pelien historia

Masters of Doom - Kushner, David
Mielenkiintoinen matka erään maailman merkittävimman tietokonepelin syntyhistoriaan. Kertomus intohimosta, liiketoiminnasta ja maailmanlaajuisen ilmiön synnystä. Katso myös Hakkerietiikka.

The Ultimate History of Video Games - Kent, Steven
Enemmän kolikkopeleihin ja konsoleihin perustuva katsaus elektronisten pelien historiaan. Tämän luettuasi ja mainittuja pelejä kokeiltuasi olet pätevä viittaamaan pelien historiaan. Esihistoriaan (ennen elektronisia pelejä) tarvitaan vielä jotain muuta.


Harjoituksia

Challenges for Game Designers - Brathwaite,Brenda & Schreiber, Ian
Aivojen avaamiseen työkaluja. Raja-arvojen hahmotusharjoituksia. Nopean ideoinnin kehittämiseen. Erittäin hyviä harjoituksia kaiken tasoisille pelisuunnittelijoille. Mahdollisuus saada aikaan myös hyviä pelejä.


Kirjoittaminen

Pelikirjoittamisesta en ole vielä löytänyt yhtään hyvää kirjaa, joten pitäytykäämme elokuvakäsikirjoittamisessa ja perinteisessä tarinankerronnassa, kunnes asiaan tulee muutos.

Runousoppi - Aristoteles
Alan ehdoton klassikko. Koko länsimainen tarinaperinne perustuu tämän teoksen esittämiin teorioihin. Jos aiot kirjoittajaksi, osta itsellesi pokkariversio ja pidä se mukanasi.

Story: Substance, Structure, Style and The Principles of Screenwriting - McKee, Robert
Ehkä turhan jenkkiläisen alleviivaava ja korostava kirja, mutta alansa moderni klassikko joka tapauksessa.

Elokuvan runousoppia - Vacklin, Anders & Rosenvall, Janne & Nikkinen, Are
Kun kirjoittamisen perusteet ovat hallussa, tästä kirjasta saa mainion oppaan tuleville pohdinnoille.

Kuusi muistiota tulevalle vuosituhannelle - Calvin, Italo
Nimestään huolimatta antaa viisi terhakkaa näkökulmaa tarinoiden ja kirjoittamisen maailmaan. Monet esitetyistä asioista ovat täysin valideja myös pelien maailmassa ja toivoisinkin useampien pelisuunnittelijoiden lukevan tätä kirjaa aina silloin tällöin ajatuksen kanssa. 


Kulttuuri

Kaikki huono on hyväksi - Johnson, Steven
Argumentteja pelaamisen ja pelien puolesta.

Digitaalinen todellisuus - Negroponte, Nicholas
Ehkä aavistuksen vanhentunut digitaalisen maailman ja kulttuurin perusteos. Helppolukuinen.

Hakkerietiikka - Himanen, Pekka
Olipa pelien tekeminen sinulle intohimo tai ei, tämä kirja (kuten Masters of Doom) auttaa sinua joko a)ymmärtämään itseäsi, b)ymmärtämään toisia tai c)pitämään yötä myöten omia juttujaan tekeviä tyyppejä idiootteina.


Syväsukeltajille
Tässä vähän rajatapauksellista ja syvältä kaivetumpaa materiaalia, joka on kyllä yhteyksissä peleihin ja pelisuunnitteluun, mutta alkaa mennä jo aika jatkokurssin asteelle.

Pelitutkimuksen vuosikirja
Vuosittain ilmestyvä suomenkielinen kokoelma pelitutkimukseen liittyviä akateemisia artikkeleita. Lue ainakin tiivistelmät ja mielenkiintoiset artikkelit. http://www.pelitutkimus.fi/

Game studies
Pelitutkimuksen ensimmäinen journal. Hyviä artikkeleita mielenkiintoisista aiheista. Toisinaan myös jotain muuta. http://gamestudies.org/

Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds - Juul, Jesper
Helpohkosti luettava, mainioita näkökulmia sisältävä opus pelien ja pelaajien luonteesta.

Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature - Aarseth, Espen
Varsin onnistunut teoria interaktiivisesta ja muuten muuttuvasta kirjallisuudesta - joksi myös pelit voidaan jollain opilla laskea.

Elokuva ja genre - Altman, Rick
Aavistuksen haastava ja laajahko teoria elokuvan genreistä. Lisää genreymmärrystä ja voidaan laventaa myös peleihin.

The Game Design Reader - Salen, Katie & Zimmerman, Eric
Kokoelma keskeisiä pelien teoriaa käsitteleviä tekstejä. Akateeminen ja paksu, mutta jos kunto kestää, tästä kannattaa lukea ainakin kolme itseä kiinnostavinta artikkelia.

Patterns in Game Design - Björk, Staffan & Holopainen, Jussi
Kokoelma peleistä löytyviä, toistuvia rakenteita ja toimintamalleja, joita voi käyttää inspiraationa ja työkaluna pelejä suunniteltaessa. Toimii varsinkin pelianalyysin apuvälineenä, mutta tuskin lienee haitaksi designissakaan.

The Art of Videogames (New Directions in Aesthetics) - Tavinor, Grant
Aseita ikuiseen taisteluun pelien taiteellisuudesta. Joitain hyviä pointteja, mutta ainakin omasta mielestäni vähän kapea näkökulma. Kannattaa silti lukea.

The Video Game Theory Reader - Wolf,Mark J. P. & Perron, Bernard
The Video Game Theory Reader 2 - Perron, Bernard & Wolf,Mark J. P.
Lukuisia ja monipuolisia esseitä videopelien ja pelaamisen eri puolilta. Kaikki tekstit eivät ole helppoja, vaikeita, relevantteja tai turhia. Monipuolista lukemista, seassa saattaa olla jopa jotain aivoja avaavaa.

Sekalaista
Näistä saattaa löytyä uusia ajatuksia, jos vain pidät mielesi avoinna.

Demoscene - The Art of Real-time - Tasajärvi, Lasse
Näppärä pulahdus demosceneen, tuohon maailmaan, josta lähes koko Suomen peliteollisuus on saanut alkunsa ja aika pitkälti myös tekijänsä.

Taru Sormusten Herrasta - Tolkien, J.R.R.
Tähänhän se kaikki fantasiahömppä pohjautuu. Elokuva on hieno (paitsi ne pari typerää koomista kohtausta), kirja on loistava.

Linnunradan käsikirja liftareille - Adams, Douglas
Kuuluu tavallaan yleissivistykseen tuntea masentunut robotti, Marvin ja maistaa kielellään Janxin ponun kirpeä puraisu.

Minkä tahansa kynä & paperi -roolipelin pelaajan, ja pelinjohtajan kirjat (AD&D tietysti suositeltuna, koska monet pelit perustuvat siihen)
Jos et ole koskaan pelannut roolipelejä, pelaa. Jos et pelaa, tutustu edes näihin upeasti rakennettuihin, loogisesti päteviin sääntökokoelmiin, pelimekaniikkoihin ja maailmoihin.


Potentiaalista ajanhukkaa
Näitä kirjoja en suosittele, vaikka niissä saattaa joitain hyviä pointteja ollakin. Listaanpa ne nyt kuitenkin tänne, jotta löytyvät jos tarvitsee lähteitä johonkin erityisalalle.

Casual Game Design - Trefry, Gregory
Igdan leimalla varustettu opus nykypäivän keskeisestä genrestä. Ajattelevalle lukijalle hyviä esimerkkejä pelianalyysistä, mutta amerikkalaisen toisteinen kerronta puuduttaa. Perustason teos, josta ei kuitenkaan ihan hirveästi tietoa irtoa.

Smartbomb: The Quest for Art, Entertainment, and Big Bucks in the Videogame Revolution - Chaplin, Heather & Ruby, Aaron
Pinnallinen ja hypettävä teos pelialan menestyjistä ja koko alan kasvusta. Luultavasti toimii paremmin pelialan esittelynä niille, jotka eivät itse ole alalla.

Joystick Nation - Herz, J.C.
Pelihallien kätköistä kotikoneiden hakkaamiseen. Pelaajalähtöinen näkökulma pelaamisen alkuaikoihin

The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design - Dille, Flint & Platten, John Zuur
Ei todellakaan mikään ultimate guide. Pinnallinen rahastus, josta voi olla jotain iloa ihmisille, jotka eivät ole kiinnostuneita käsikirjoittamisesta, mutta joiden täytyy sitä tehdä.

Theory of Fun - Koster, Raph
Tästä tullaan olemaan montaa mieltä, mutta nyt kirjan kahteen kertaan luettuani olen edelleen sitä mieltä, että kirjan lupaama hauskuuden teoria on varsin ohut. Lisäksi puolet kirjasta käytetään pelien taideominaisuuksien huutamiseen. Nopeana ja hauskasti kuvitettuna kirja on kuitenkin helppo lähtötason teos, josta saattaa irrota hyviäkin ajatuksia.

Tarkastuksessa
Tässä kirjoja, jotka odottavat pinossa vuoroaan ja hyväksyntää. Saattavat olla hyviäkin, mutta vielä en voi tietää.

Game Feel, a game designer's guide to virtual sensation - Swink, Steve
Pikaselauksen perusteella lupaavan näköinen kirja pelituotannon viimeisestä metristä, joka erottaa jyvät akanoista. 

House of Leaves - Danielewski, Mark
Alan Wake on kuulemma saanut paljon vaikutteita tästä mysteerisiä rakenteita sisältävästä opuksesta.