Poistin World of
Tanksin asennuksen koneeltani. Aloitin kyseisen pelin pelaamisen
keväällä 2011, kun peli oli vielä beta-testauksessa. Puolentoista
vuoden aikana ehdin pelata lähes 3000 matsia ja tuhota liki saman
verran toisten pelaajien tankkeja. Itsenikin tuhottiin usein, joskin
kill/death ratio jäi kymmenisen prosenttia plussalle. Jos yksi matsi
kestäisi keskimäärin 6 minuuttia, olen pelannut World of Tanksia
250-300 tuntia. Enkä ole maksanut siitä huvista pennin hyrrää.
Ilmaisbisnes
World of Tanks on niin
sanottu free-to-play, eli ilmaispeli. Tyypillisesti tämä tarkoittaa
sitä, että voit pelata peliä ilmaiseksi, mutta jos ostat pelin
sisällä myytäviä hyödykkeitä, eteneminen pelissä nopeutuu,
voittomahdollisuutesi paranevat, tai saat muuten vain ominaisuuksia,
joita et ilman rahaa saisi. World of Tanksissa voit oikealla rahalla
ostaa esimerkiksi premium-vaunuja, parempia ammuksia tai kokeneemman
miehistön. Kaikilla näistä taistelu sujuu paremmin ja
pelaajatilastosi kaunistuvat. Halutessasi voit myös ostaa itsellesi
premium-aikaa, jolloin taistelusta saamasi kokemuspisteen
puolitoistakertaistuvat. Näin pääset nopeammin uusien tankkien
ohjaimiin ja tunnet eteneväsi pelissä.
Ilmaispelien
markkinoilla World of Tanks on aikamoinen outolintu. Facebookin
tutuksi tekemät kasuaalit, pelinkaltaiset tuotteet kuten Farmville
tekivät ilmaispelibisneksestä näkyvää. Nykyään aikaansa
seuraavat ihmiset tietävät, että Supercellin ilmaispelit tuottavat
firmalle reilut puoli miljoonaa euroa päivässä. Myös World of
Tanksin on ilmoitettu tuottavan ”double digit million dollars a
month”, eli ainakin kymmenen miljoonaa dollaria kuukaudessa.
Mikä tekee World of
Tanksista oudon? Peli on PC-koneille asennettava, kohtalaisen hyvää
rautaa vaativa tosipelaajien peli. Tyypillisesti ilmaispelit toimivat
webbiselaimella Facebookissa tai Supercellin pelien tavoin
mobiililaitteilla. Toki tietokoneilla on ollut jo pidempään
MMO-pelejä, jotka yksi toisensa jälkeen näyttävät menevän
ilmaisiksi. Erikoista World of Tanksissa on maksavien asiakkaiden
suhteellinen määrä. Kun tyypillisessä Facebook-pelissä maksavia
asiakkaita on noin 1-3% koko pelaajakannasta, World of Tanksissa
määrä on 20-30%. Minulle tämä on merkki siitä, että World of
Tanks kunnioittaa kaikkia pelaajia. Hyvin suuri osa muista peleistä
potkii ilmaispelaajia armotta päähän ja vetää voittonsa
niinsanotuista valaista – pelaajista, jotka saattavat käyttää
peliin kuukaudessa satoja tai jopa tuhansia euroja. Varmasti näiltä
pelaajilta tulevat myös WoTin suurimmat voitot, mutta peli tarjoaa
selkeästi mielekästä vastinetta rahoille myös alemmilla tasoilla.
Lisäksi World of Tanks on hemmetin hyvä myös pelinä.
Taisteluareena
World of Tanksia voi
hyvällä omallatunnolla kutsua MOBA-peliksi (Multiplayer Online
Battle Arena). Varsinainen panssarisota tapahtuu maksimissaan vartin
mittaisissa taisteluissa, joissa 30 pelaajaa on jaettu kahteen
joukkueeseen. Matsin voittaa joko tuhoamalla kaikki vihollisen vaunut
tai valtaamalla määrätyn tukikohdan. Tasapainotussysteemin
ansiosta pelaaja joutuu yleensä keskimäärin samantasoisten
tankkien seuraan, joten korkeamman tason panssareilla ei saa
automaattisesti etua. Pelaajan osalta taistelu loppuu joko oman tai
vihollisaseman valtaukseen, kaikkien vihollisten tuhoamiseen tai oman
tankin tuhoutumiseen. Matsin jälkeen hypätään panssarivarikolle,
käytetään mahdollisesti kerätyt rahat ja kokemukset uuden raudan
ostoon ja aloitetaan seuraava mättö. Jos edellinen taistelu päätyi
omaan tuhoon ennen aikojaan, voi käytetty tankki olla vielä jumissa
kyseisessä taistelussa, joten seuraavaan matsiin mennään toisella
teräspedolla.
Pelaaja kerää
kokemusta paitsi tuhotuista vihollisista, myös vihollisten
havaitsemisesta, sen vahingoittamisesta, tukikohdan valtauksesta ja
omaa tukikohtaa valtaavien tankkien häiritsemisestä. Kokemuksella
voi avata uusia tankkeja tai parempia osia nykyiseen tankkiin.
Matseista tulee myös rahaa, jota käytetään oman panssarivaunun
korjaukseen ja ammusten, uusien osien ja uusien tankkien ostamiseen.
Tyypillisesti rahan määrä ei ole ongelma uusien tankkien kanssa,
kokemuksen kartuttaminen vaatii enemmän työtä. Sitäpaitsi,
pelivaluuttaa voi ostaa oikealla rahalla, joten kokemuksen
kerryttäminen on ainoa pelissä etenemistä hidastava tekijä.
Panssarit on jaoteltu
kymmenelle tasolle (tier). Ensimmäisen tason panssarit ovat
melkoista kierrätysmetallia, mutta ne ovatkin ilmaisia. Seuraaviin
vaunuihin tarvittava kokemus- ja rahamäärä on varsin kohtuullinen,
mutta kunnon bisnesperiaatteen mukaan tarvittavan kokemuksen käyrä
on luonnollisesti jyrkkenevä. Kun kakkostason tankin ostaaksesi
sinun tarvitsee pelata 5-20 taistelua, vaatii neloselta vitoselle
siirtyminen jo 60-100 matsia. Näin siis itselläni, ilman
premium-lisäreitä ja pakonomaisella tarpeella kerätä kaikki
mahdolliset osat ja avata kaikki tankit. Tasapainotuksen ansiosta
samaan matsiin tulevat tankit ovat yleensä maksimissaan kolmen tason
päässä toisistaan. Näinollen alkeellisella Leichtractorilla ei
joudu taistelemaan Tigereitä vastaan.
Pelaaja on tyyppi
Bartlen
pelaajatyypityksen mukaan World of Tanks on selkeimmin tappajille
(killer) suunnattu peli. Siis niille, jotka saavat iloa toisten
pelaajien päihittämisestä. Peli tarjoaa mittavat määrät
statistiikkaa voittojen ja tappioiden määristä, tuhotuista
tankeista, omista tuhoutumisista, kerätyistä kokemuspisteistä ja
ties mistä. Näiden tietojen avulla vertailu toisiin pelaajiin on
helppoa. Itse olen lähinnä seurannut keskimääräistä kokemusta
per taistelu. Itselläni kyseinen luku nousi jonnekin 210 paremmalle
puolelle ja oikeutti maailmanlistalla sjalle 561798. Jos pelissä on
40 miljoonaa pelaaja, kuulun lähelle parasta prosenttia. Ihan ookoo,
kun ottaa huomioon että en ostanut tehokkaampia ammuksia,
naamiomaalauksia, nopeampia korjauksia jne.
Tilastoja enemmän
itseäni kuitenkin kiinnosti uusien vaunujen hankkiminen. Bartlen
pelaajatyyppinä olen etsijä/saavuttaja (explorer/achiever). Haluan
kokeilla erilaisia asioita ja kerätä kaiken mahdollisen. Niinpä
päätinkin pelata kaikilla mahdollisilla vaunuilla, mitä pelistä
löytyy. Yleensä pelaajat ottavat maalikseen jonkin korkean tason
kuuluisan tankin, kuten Tigerin tai IS:n ja ”grindaavat” itsensä
suorinta mahdollista tietä kyseiselle tankille. Seiskatason tankin
saavuttaakseen tarvitsee pelata vain kuudella alemman tason tankilla
ennen kyseisen tankin avautumista. Itse pelasin kaikilla pelistä
löytyvillä alle vitostason ei-premium tankeilla. Niitä kertyi
reilut seitsemänkymmentä.
Merkittävä havainto
näillä tankeilla pelatessa oli se, että vaunun taso ei keskimäärin
vaikuttanut pelikokemuksen nautittavuuteen. Tasapainotuksen ansiosta
pärjäsin nelostason vaunuilla ihan yhtä hyvin kuin ykköstason
vaunuilla. Vaunukohtaisia eroja tietenkin löytyy – oma pelityylini
soveltuu paremmin etäältä tapahtuvaan tarkka-ammuntaan kuin
nopeaan salamahyökkäilyyn. Rynnäkkötykeistä tykkäsin eniten,
keveistä tiedusteluvaunuista vähiten. Korkeamman tason vaunujen
hankkimisesta saattaa pelaajan päässä muodostua illuusio myös
paremmin pärjäämisestä, mutta näin ei tilanne vaikuttanut
oikeasti olevan. Pay-to-win ei ole keskuudessamme kovin vahva, joskin
se kyllä löytyy lähinnä parempien ammusten ja muiden apujen
kautta.
Jokaiselle jotain
Yksi syy, miksi World
of Tanksin maksavien pelaajien määrä on niin suuri, on luultavasti
sen kyky tarjota kaikille pelaajatyypeille vastinetta rahoille.
Killereiden halu maksaa ammuksista ja naamiovärkeistä on tietenkin
selkeä. Parilla eurosentillä per paukku saat paremman läpäisykyvyn
ja kovemman pamauksen. Kolmivärinaamiomaalaus antaa muutaman
prosentin enemmän suojaa havaitsemista vastaan kuin kaksivärinen
maalaus. Samalla hinta kuitenkin pompsahtaa.
Kaikkea kokeileville
explorer-pelaajille peli tarjoaa premium-tankkeja, joita pitää
tietenkin päästä kokeilemaan. Alempien tasojen premium-vaunut
maksavat 500-1500 kultarahaa. 1500 kultarahan paketti maksaa 6,95
euroa. 30000 kultarahaa saisi satasella, mutta se tuntuu jo
hulluudelta. Premium-tankkien lisäksi kultarahoja voi vaihtaa pelin
perusvaluutaksi, hopeaksi vaihtosuhteella 1:400. Tällä
vaihtosuhteella kamelin selän katkaissut päivitys StuG
III-rynnäkkötykistä JadgPz IV:een (910500 hopeaa miinus käytetystä
StuGista saatavat parisataatuhatta) olisi tullut maksamaan
kolmisenkymppiä Euroopan valuutassa. Kiitosta vain, jätän homman
valaille.
Jos keräilyvietti on
vahva tai saavutuskeskeinen achiever-pelityyli dominoi, pitää
kaikki saavutetut tankit tietenkin säilyttää. Ilmaiseen
perustalliin mahtuu kuitenkin vain muutamia teräspetoja, joten uusia
tallipaikkoja joutuu ostamaan 300 kultarahan hintaan. Koko 70 tankin
kokoelmani säilyttämiseen olisin joutunut käyttämään
suunnilleen 20000 rahaa, eli lähes 80 euroa. Houkutus oli hyvin
suuri, mutta järjen ääni voitti.
Sosiaalisille
pelaajille, siis niille, jotka perustavat klaaneja, kirjoittelevat
foorumeille ja chattailevat taistelun lomassa rahalla ostettavat
hyödyt ovat ehkä kaikkein pienimmät. Toki naamiomaalaukset
toimivat joukosta erottumisen välineenä, mutta hassuja hattuja tai
muuta tilpehööriä ei pelistä löytynyt, joskin joidenkin tankkien
kyljessä näin maatunnuksia joiden arvelen olevan maksullisia
turhamaisuushyödykkeitä (vanity item).
Minä ja vaununi
Ennen World of Tanksia
olen pelannut aktiivisesti vain yhtä verkkomoninpeliä
tuntemattomien ihmisten kanssa. 2000-luvun alussa hakkasin
vuosikausia Laser Squad Nemesistä ja maksoin siitä tyytyväisenä
yhteensä satoja euroja kuukausimaksujen muodossa. Tutussa
laniporukassa olen pelannut jonkin verran ensimmäisen persoonan
räiskintäpelejä, mutta tapahtumien ulkopuolella homma ei ole
kiinnostanut pätkääkään. Lähtökohtaisesti pelaan yksin, mutta
monipuolisesti. World of Tanksin ja Laser Squad Nemesiksen lisäksi
eniten pelitunteja minulla on luultavasti kertynyt Civilization
vitosen ja Tetriksen parissa.
World of Tanksia ja
Laser Squad Nemesistä yhdistää kaksi merkittävää tekijää:
matsipohjaisuus ja kohtalaisen rauhallinen rytmi. Laser Squad
Nemesiksen pelaaminen muistutti lähinnä kirjeshakkia. Molemmat
pelaajat suunnittelevat omien joukkojensa toiminnat seuraavan 10
sekunnin ajaksi ja lähettää tiedot palvelimelle. Palvelin yhdistää
pelaajien päätökset ja suorittaa laskennan siitä, mitä kyseisenä
ajanjaksona tapahtuu. Pelaajat saavat palvelimelta tiedot
tapahtumista, minkä perusteella he voivat jälleen suunnitella
seuraavat 10 sekuntia.
World of Tanksin
varsinainen taistelu tapahtuu reaaliajassa, mutta väljät dieselit
kuljettavat terästonneja sikäli hitaasti, että adhd-lapsi ehtisi
selata kaikki tv-kanavat läpi odotellessaan tankin siirtymistä
taktisesti valittuun taisteluasemaan. Tykinlaukausten jälkeen putken
nuohoaminen saattaa kestää kahdesta kymmeneen sekuntia, joten
laukaukset kannattaa tähdätä huolella ja rauhassa. Taktinen
ulottuvuus ja harkinta korostuvat verrattuna tyypillisiin
räiskintäpeleihin. Olenkin kutsunut World of Tanksia
geriatriaräiskinnäksi.
Verrattuna tyypillisiin
MMO-peleihin World of Tanksissa on yksi verraton puoli: taisteluiden
draaman kaari on maksimissaan 15 minuutin pituinen. Niissä on selkeä
alkuvirittely, keskikohdan hidastempoisempi, mutta jännitystä
nostattava asemasotavaihe ja lopputaistelun kiihkeä rytistys.
Parannusjuomia ei ole ja jokainen vastaanotettu osuma voi olla
kohtalokas. Itse ydinpelaaminen pysyy WoTissa koko ajan kohtalaisen
kiihkeänä, verrattuna esimerkiksi monien fantasia-MMO-pelien
puuduttavaan henkilöltä toiselle juoksemiseen tai ”tapa 10
oravaa, tapa 20 oravaa, tapa 30 oravaa” tehtävärakenteisiin.
World of Tanksissa ei ole puuduttavia täytetehtäviä, ellei
sellaiseksi lasketa pakollista kokemuksen ja rahan keräämistä
uuden tankin hankintaa varten.
World of Tanksissa
pelin progressio tapahtuu taistelujen ulkopuolella, varikolla.
Tankkeja viritellään ja uusia ostellaan. Kun käsissä on hyvä
värkki, mennään taas intensiiviseen vartin taisteluun. Matseja voi
pelata vain yhden pikapikaa (ainakin teoriassa) tai kolmekymmentä
putkeen vain huomatakseen kellon olevan neljä aamuyöllä. Mikään
ei pakota suorittamaan tuntikausien raideja. WoTissa ei myöskään
edes tarvitse leikkiä sosiaalista toimintaa. Luultavasti
klaanitoiminta antaisi peliin jotain lisää, mutta tiettyyn aikaan
klaanimatseihin osallistuminen ja muut hölpönpölpön jutut eivät
ole minua koskaan kiinnostaneet. Vaikka peliammattilaisharrastaja
olenkin, löytyvät sosiaaliset suhteeni enimmäkseen digitaalisten
pelimaailmojen ulkopuolelta.
Miksi en maksanut
Free-to-playn
erinomaisuutta perustellaan usein seuraavanlaisella kaaviolla:
On siis pieni joukko
pelaajia, jotka ovat valmiita maksamaan pelistä paljon enemmän kuin
perinteinen kaupanhyllyhinta. Näiltä pelaajilta ei perinteisellä
kertamaksumallilla saada nyhdettyä kaikkea hyötyä irti. Lisäksi
on valtava määrä pelaajia, jotka voisivat maksaa jotain selvästi
vähemmän kuin tuo kertamaksuhinta. Perinteisen mallin mukaisella
kertamaksulla nämä pelaajat jättävät pelin ostamatta tai
hyödyntävät merirosvopoukaman tarjontaa. Free-to-playssa jokainen
pelaaja voi periaatteessa maksaa juuri itselleen sopivan hinnan.
Itselleni free-to-play
on kuitenkin myrkkyä. Vaikka jätettäisiin Farmvillen ja
kumppaneiden keinotekoisten ärsytysten poistaminen rahalla pois
laskuista, en ole löytänyt free-to-play peleistä hyvää syytä
kuluttaa niihin rahaa. Tähän on noin kolme syytä:
- Kilpailuviettini ei ole tarpeeksi suuri maksaakseni paremmista voittomahdollisuuksista. Jos pelissä ei pärjää käyttämättä rahaa, lopetan pelaamisen. Itäisillä mailla ihmisten suhtautuminen tällaiseen pay-to-win-systeemiin on kuulemma paljon suvaitsevaisempi ja siellä on ihan oikein, että rahalla pärjää.
- Pelin sisäisten ostosten hinnat hirvittävät. En todellakaan ala maksamaan kymmeniä euroja virtuaalitankista. Sillä rahallahan saa Steamin joulualesta pelattavaa koko vuodeksi. Valaiden ruoaksi, siis!
- Virtuaalirahaa käyttäessä joutuu pähkäilemään liikaa erilaisten valintojen välillä. Jos ostaisin 5500 kultarahaa kahdellakympillä, joutuisin dilemmoimaan varikon laajennuksen, premium-tankkien ja parempien ammusten kesken. Puhumattakaan kokeneemmista miehistöistä, naamiomaalauksista, automaattisista palonsammuttimista ja miehistöparakkien tilanahtaudesta. Haluan keskittyä olennaiseen ja minimoida metapelaamisen määrän.
Älkää ymmärtäkö
väärin. Haluaisin todellakin maksaa tekijöille käyvän hinnan
nauttimastani 200-300 tunnin huvista. Ongelma on vain se, että
free-to-play käppyrä ei tarjoa maksutapavaihtoehtoa minulle, joka
haluan jonkinlaisen selkeän paketin. Tykkään kyllä hirveästi
irtokarkeista, mutta niitä tulee aina ostettua liikaa ja tulee huono
olo, joten toisinaan valmiit pussit ovat vain kivempia.
Tässä pari
vaihtoehtoa uusiksi (vanhoiksi) tavoiksi paketoida World of Tanksin
pelinsisäiset ostokset itselleni selkeiksi paketeiksi, jotka olisi
näppärä ostaa:
- Erilaiset tankkipaketit. Keräilijän aloituspakettiin kuuluisi parikymmentä alemman tason tankkia, ja niille riittävästi tallitilaa. Kyllä tästä kympin, pari maksaisi. Erikoistuneemmille pelaajille voisi myydä esimerkiksi valmiita polkuja tiettyyn tankkiin saakka, tai telatykkikokoelmaa eri maiden epäsuoran tulen ajoneuvoista.
- Kuukausimaksu, jolla ylempien tasojen hintakäyrän jyrkkyyttä saisi loivennettua. 1,5 kertainen kokemus auttaa tähän vähän, mutta puutuminen uhkaa luultavasti jo VI-VII tason kohdilla.
- Kokonaispaketti ja laajennusosat. Jos olisin esim 50 eurolla saanut jonkinlaisen eheän kokonaisuuden, mikä tuntuu valmiilta peliltä, olisin sen varmasti maksanut. Pelissä voisi silti olla mukana tankkien avaaminen kokemuspisteiden avulla, mutta jälleen progressiokäyrän ei tarvitsisi olla niin kovasti jyrkkenevä. Uusia tankkeja voisi myydä eri kokoisissa laajennusosissa, joista keräilijänä maksaisin mielelläni käyvän hinnan.
Nämähän ovat siis
varstin perinteisiä malleja, mutta osoittavan mielestäni sen, että
vaikka free-to-playssa hinta säätyykin kaikille sopivaksi,
bisnesmalli sen sijaan ei sovi kaikille. Vaikka World of Tanksin
rahastus tuntui erittäin kohtuulliselta pelin alussa, tuntuu pelin
”sentti sieltä, euro täältä”-monetisaatio 200 tunnin
koukutuksen jälkeenkin hemmetin kalliilta. Yleensä arvotan
peliviihteen maksimissaan 1-2 euroa per pelitunti arvoiseksi. Olisin siis ollut
valmis sijoittamaan World of Tanksiin 200-600 euroa. 15 euron
kuukausimaksut 18 kuukauden ajan osuu tuohon väliin aika hyvin. Jos
tuolla rahalla saisi eden jotenkin järjellistä progressiota aina
viimeisiin tankkeihin saakka, pelaisin peliä luultavasti vielä
ainakin toisen mokoman. Nykyisellä monetisaatiomallilla progressio
hyytyy, vaikka ostaisi premiumaikaa ja parempia ammuksia koko ajan.
Mutta, kuten
free-to-play pelien liikevaihdosta voi päätellä, valaat kyllä
jaksavat vielä tovin. Kaikkien moninpelien siirtyessä pikkuhiljaa
ilmaispelaamisen suuntaan siitä saatava erikoisuusarvo kuitenkin
laskee ja kilpailu pelaajan pennosista kovenee. Pelimaailma ei tällä
hetkellä muusta puhukaan kuin ilmaispelien valtaamasta
tulevaisuudesta, mutta kuten Big Fish Gamesin Jessica Sachs kertoi
Game Connection 2012:ssa, myös mobiililaitteiden kertamaksullisten
kasuaalipelien markkina on tuplaantunut kahdessa vuodessa.
Ehkä
ilmaisuus ei ole ainoa tulevaisuutemme.
PS. Loppuun vielä
maininta kuukausimaksuista. Ostin joskus aikanaan Warhammer Onlinen,
koska päätin tarvitsevani kokemusta MMO-peleistä. Meillä oli
oikein porukka, jolla oli tarkoitus pelailla peliä hissuksiin
eteenpäin. Asennuksen jälkeen löysinkin porukkani ja ensimmäinen
ilta oli ihan nastaa. Sitten tulikin parin illan tauko, jonka aikana
muu porukka oli edennyt jo kohtalaisen kauas jättäen minut
pelailemaan yksin alkupään maisemiin. Satunnaisista kiireistä
johtuen en ehtinyt pelaamaan kuin noin neljänä iltana ensimmäisen
kuukauden aikana. Kun sitten kerrankin olisi ollut kokonainen päivä
aikaa, alkoi peli pyytää kuukausimaksuja. En varmasti maksa
kahtakymppiä kuussa pelistä, jota saatan ehkä ehtiä pelaamaan
pari iltaa, ja jossa kaverinikin kerkesivät karkaamaan jo ties
minne. Varsinkaan kun pelin yksinpelisisältö ei ollut mitenkään
pelillisesti antoisaa. Kuukausimaksu siis ei yksinään ole paras
mahdollinen ratkaisu, mutta joissain tapauksissa se voi olla hyvä
lisä kaiken muun päälle.
PS-osiota kommentoin, koska taisin olla yksi siitä porukasta, joka karkasi. Se on valitettava ongelma MMO-peleissä, että kaikki eivät pelaa yhtä paljon. Ja nimenomaan hyvällä ja tutulla porukalla pelaaminen niissä on mukavinta. Olisi mukavaa uskotella, että kyllä kavereita odotellaan, tehdään toisia hahmoja, joilla voi pelata sitten jälkeen jääneiden kanssa, mutta se ei useinkaan toteutudu. Oma päähahmo kiinnostaa eniten, uusi sisältö vetää puoleensa enemmän kuin jo pelatun uudelleen veivaaminen, toista pikkuhahmoaan ei saa pidettyä kavereiden hahmojen leveleissä, jne. vaikka kavereita olisi kiva auttaakin.
VastaaPoistaItse pelasin Star Wars The Old Republicia vähän aikaa sen ilmestyttyä, mutta kyllästyin, kun ei ollut tuttua peliseuraa (toinen kaveri oli jo viitisentoista leveliä edellä, kun aloitin pelin ja toinen päätti mennä toiselle serverille). Tuntemattoman peliseuran etsintä ei vaan luonnistunut, eikä tässäkään valitettavasti yksinpelisisältö kantanut. Warhammer Onlinessa ei tosin moninpelikään motivoinut, ja sen pelaaminen lopahti itseltä melko pian myös.
Laitoin linkin tähän blogiin hattrick.org-nettipelin Wanhojen Partojen (vain yli 30v)-keskustelufoorumille, siellä on aktiivisesti WoT:ia pelaava porukka. Tälläista kommenttia pukkasi.
VastaaPoista-------------------
Kohtuu hyvä juttu, muutama asiavirhe mutta alustus peruspelistä muuten ok.
Mutta joo, ois kannattanu pelata Tier 10 asti, ois tullu ihan erilaista kommenttia ;-) Tosin ilman premiumia matka ois kestäny, eipä taida maksamatta päästä kovin helposti seiskaa/kasia pidemmälle kun tuotot alkaa kuivua. Premin kans tienaa vielä yseissä jees mutta kymppien kans pitää jo onnistua. Mutta siellä onkin sitten taas ihan muut haasteet. Ysien jauhaminen kympeiksi kestää pirun kauan (tämä on se pointti missä puutuu, tuo 6-7 väli on vielä ihan leppoisa ja moni hyvä tankki tulee ajettua ihan vahingossa liian aikaisin valmiiksi). Ja kun sen kympin saa, niin se jää talliin ajamatta kun on niin monta muuta ysiprojektia kesken plus sieltä altakin jotain. Josta syystä tulee paljon ajettua hupiajoa tier 5-7:lla jotta pysyy fiilis yllä. Joskus jopa ihan pikkutankeilla noobimetsästystä :-) Onneksi uusia tankkeja ja tankkipuita tulee että on "luonnollinen syy" aloitella alusta aina välillä.
Kympeillä mennään sitten CW:ssä. Klaanihommathan kaverilta jäi myös testaamatta, se on ehdottomasti se juttu että peliä jaksaa pelata. Ilman tuo ois tullu lopetettua jo kauan sitten. Platoonat on parhautta, komppakin toimiessaan, CW:ssä voitot tekee hyvää (se on kuitenkin se ultimate end game) ja muuten vaan on kiva kun on yhteisöllisyyttä ja voi heittää läppää pelin sisälläkin.
Nimim. valas
Kirjoitit:
VastaaPoista"En todellakaan ala maksamaan kymmeniä euroja virtuaali 'jostakin'"
En pelaa World of Tanksia, mutta uskallan silti kommentoida jotain.
Itse kyllä maksaisin (ja maksankin) kymmeniä euroja virtuaalitavarasta, varsinkin jos se parantaisi omaa pelikokemusta ja sehän on vaan tukea pelin kehittäjälle.
Tosin ostokseni eivät ole kymmenien eurojen kertaostoksia, mutta jos yhdistetään pelin sisällä tienattu varallisuus ja siihen täydennyksenä oikealla rahalla ostettu varallisuus, niin varmaankin kertaostokset ovat voineet noussakin tuohon kokoluokkaan.
Pelaan (ja maksan) erästä peliä ja olen verrannut kuluja näihin kertaosto (kertakäyttö) peleihin ja todennut että esim. kuuden euron virtuaalitavara parin-kolmen kuukauden välein on minusta varsin kohtuullinen sijoitus siihen aikamäärään nähden mitä vietän ko. pelin parissa.
Ja syy siihen että maksan on oikeastaan kaksitahoinen. Haluan edistää peliäni kuin valas konsanaan, mutta myös tukea pelin kehittäjää, koska toivon että jatkossakin voin nauttia ko. pelin pelaamisesta.
Olen pelannut myös kuukausimaksullista peliä ja olen todennut että nykyään en olisi valmis maksamaan kuukausimaksua yhdestäkään pelistä.
Kommentissa oli mainittu klaanihommat. Nimenomaan sieltä löytyy se "ultimate challenge", toinen ihminen ja lisäksi vielä kun on klaani johon kuulua, niin mikäs sen mukavampaa kuin kaverien kanssa kurmoottaa toisia ihmisiä. Sen jälkeen kun "online" keksittiin pelihommiin, minkään konevastustajan kyykyttäminen ei ole tuntunut miltään.
Moninpelin pelaaminen yksinpelinä (eli ilman omaa tuttua peliporukkaa) on kyllä vähän onttoa.
Mutta taisi kirjoittajalla itsellään alkaa vieroksuttaa tuo "valaan rooli", kun täytyy poistaa peli, sen sijaan että olisi ostanut vähän lisäsisältöä viihtyäkseen vielä pelin parissa. ;)
Laskeskelin tässä itse käytetyt tunnit pelin parissa.
VastaaPoista865h ja myöskin suunnilleen 1,5 vuotta pelattu. Pari ensimmäistä kuukautta menty normi tilillä ja sen jälkeen valaana.
Rahaa on palanut aikalailla tarkalleen 400€ eli pelitunnin hinnaksi tulee 0,5€/h, eli alle puolet tuosta sinun kipurajasta.
Ehdotit noita valmiita paketteja, mutta itse nautin kyllä siitä että saa tasan tarkkaan päättää mihin taalansa pelissä milloinkin laittaa.
"Itse olen lähinnä seurannut keskimääräistä kokemusta per taistelu. Itselläni kyseinen luku nousi jonnekin 210 paremmalle puolelle ja oikeutti maailmanlistalla sjalle 561798. Jos pelissä on 40 miljoonaa pelaaja, kuulun lähelle parasta prosenttia."
-> Pelin parissa kyllä tuon verran pelaajia, mutta statistiikka mihin vertaat on serverikohtainen.
Euroopan serveriltä löytyy 6 miljoonaa pelaajaa, jossa yli 300 pisteen keskimääräisen kokemuspisteen menee pelaajistosta yli 45 prosenttia. 200-300 pinnan välillä on 36% pelaajistosta.
Kohtuu kaukana sinä olet parhaasta prosentista... =)
Osalla f2p-peleistä on kyllä ikävä illuusio ilmaisuudesta, mutta osa taas on toteuttanut sen "micro transaction shoppinsa" niin hyvin että silloin tällöin jotain kympin ostoksia tuleekin tehtyä. Itsekin League of Legendsia hakanneena olen huomannut 1,5 vuoden aikana käyttäneeni skineihin (hahmon ulkoasua muokkaava "vanity item") noin sata euroa. Kai minutkin voi jo valaaksi luokitella.
VastaaPoistaParin vuoden wowittamiseen verrattuna tämä lysti on silti halpaa.
Mielestäni uusien maksavien asiakasten houkuttelu on toteutettu nerokkaasti World of Tanksissa. Omalla kohdallani sortuminen ensimmäiseen talletukseen tapahtui tankkeihin kiinteästi asennettavien varusteiden takia. Varusteethan ovat kalliita (crediitteinä) esineitä, jotka maksavat helposti enemmän kuin 4-5 tierin tankki kohtuullisine miehistöineen mutta niiden avulla on saavutettavissa merkittävää taistelukyvyn paranemista. Ostaessani uuden hienon tankin halusin luonnollisesti asentaa siihen parhaat varusteeni mutta ne olivatkin kiinni muissa tankeissa ja niiden irrottaminen maksaisi 10 goldia eli euroina noin 4 senttiä varustetta kohti. Pian ajattelin että tekemällä minimitalletuksen saan 7 eurolla 1500 goldia ja voin irrottaa ja asentaa varusteita mieleni mukaan lähes loputtomasti. Lopulta gold varantoni alkoivat kuitenkin huveta vauhdilla ensimmäisten suurten -50% alennusten kohdalla, jolloin uudet garageslotit tankeille ja lisäpaikat miehistölle barakkiin saikin puoleen hintaan eli 150 goldilla. Olin jo jonkin aikaa halunnut uusia tankkeja mutta garageni oli täynnä enkä halunnut luopua huippuunsa kehitetyistä hyvän miehistön sisältävistä tankeistani, joilla oli edelleen hauskaa pelata. Tuossa vaiheessa tajusin, että hinta jatkuvasti ahtaan garagen kanssa painimisen lopettamiseksi on vähintäänkin kohtuullinen ja ostin lähes kaikilla gold varoillani uusia garageslotteja ja yhden täydennyksen barakkiini (tilaa 16 lisämiehelle). Juurikin tuo minimaalinen hinta varusteiden käytön vapaudesta ja ajoittaiset huomattavat alennukset muistakin goldilla hankittavista tuotteista ovat nerokkaat talletuskynnyksen madaltajat ja kannustimet goldin käyttöön. Uskon että ainakin osittain tämä on syynä noinkin suuriin maksavien asiakasten prosenttilukemiin.
VastaaPoista